PROTIPRÚD – RTVS S NOVÝM VIZUÁLOM A STAROU DEMAGÓGIOU

Verejnoprávne spravodajstvo s novým vizuálom: Obsah zostal rovnaký. Slúžka systému RTVS si strieľa z divákov. Oháňa sa spoľahlivosťou a objektívnosťou, no pestuje si vlastný narcizmus. Okázalá forma nezakryje servilnosť a poplatnosť

Ľubomír Huďo vníma novú grafickú podobu správ Slovenskej televízie a tvrdenia o najobjektívnejšom informovaní ako cynický výsmech do tváre divákov

Jan Werich svojho času spieval, že šaty robia človeka, podľa kabáta sa svet posudzuje a klamárovi vo fraku každý verí. Text pesničky „Šaty dělaj člověka“, ktorý vznikol v roku 1934, ešte aj po desaťročiach inšpiruje vedenie RTVS (Rozhlas a televízia Slovenska), tzv. verejnoprávnej inštitúcie.

Všetkými vetrami ošľahaní a všetkými masťami mazaní manipulátori Slovenskej televízie, podkutí v komerčnej sfére Lauderovej televízie (TV Markíza) a v marketingových ťahoch na naivné masy pred obrazovkou, vedia, ako na vec. Ponúkli slovenským divákom príťažlivé grafické pozlátka a sebavedomé reči o bezkonkurenčnej objektivite. Nepochybne, forma je dôležitá, úspešná televízia musí aplikovať nové trendy vo vizuálnej sfére. Lenže obsah pretrváva na nízkej demagogickej úrovni, no vedenie RTVS je presvedčené, že klamárovi vo fraku, podľa osvedčenej pesničky z minulého storočia, divácka obec uverí.

Novotvar „najobjektívnejšie“

Tzv. verejnoprávna televízia spustila ešte pred Vianocami kampaň a predstavila novú grafickú podobu Správ RTVS. Promovala svoje správy so sloganom Vaše spoľahlivé informácie. V spote sa dej prelínal od minulosti – pred rokom 1989 až po súčasnosť s aktuálnymi redaktormi televízie. Promo spot mal i ďalšie verzie a to návrat až do roku 1968.

Zmenil sa aj celý vizuálny šat spravodajských relácií RTVS. Úvodná zemeguľa zostala zachovaná, no bielo-sivo-červenú kombináciu vystriedala bielo-modro-červená. Zmenou prešlo stvárnenie názvu relácie, ktoré využíva logotyp RTVS s dvojbodkou, pričom celý názov sa po novom zmestil do jedného riadka. Súčasťou zmien sa stal aj nový vzhľad spravodajského štúdia RTVS, upravený virtuál s kľúčovaným pozadím a zmenené zariadenie štúdia.

Narcizmus vedenia RTVS ešte prikŕmil prieskum agentúry Median o zvýšenej sledovanosti a prvom mieste spomedzi televízií v objektívnosti spravodajstva. Správy RTVS tento rok v priemere sleduje 271 tisíc divákov starších než 12 rokov, čo Jednotke prináša priemerný trhový podiel 15,8 percenta. Vlani do rovnakého obdobia (1. január – 5. december) mala hlavná spravodajská relácia v priemere 242 tisíc divákov a podiel 14,1 percenta.

Moderátor hlavnej spravodajskej relácie pravidelne informoval divákov v upútavke na večerné správy, že sú najobjektívnejšie. RTVS dokázala, že aj v jazykovej oblasti je unikátna a nenapodobiteľná. Buď je niečo objektívne, alebo nie je, čo v prípade slovenskej televízie je aj tak zlý vtip, či už pred rokom 1989, alebo po ňom. Podľa Krátkeho slovníka slovenského jazyka význam slova objektívny je nezaujatý, nestranný, opak subjektívneho. Slovník cudzích slov vysvetľuje pojem objektívny: vychádzať z objektívnej skutočnosti, nestranný, nepredpojatý, nezaujatý, neosobný. Synonymický slovník slovenčiny ponúka vysvetlenie: neosobný 1. ktorý nie je zaťažený osobným postojom, ale sa opiera o skutočnosť (op. osobný); vecný: neosobný, objektívny názor; objektívna, vecná kritika; nestranný (obyč. v záujme spravodlivosti; op. zaujatý, neobjektívny): zachovať si nezaujatý, nestranný postoj voči opozícii; nezaujaté, nestranné hodnotenie; neutrálny; indiferentný; hovor. nezaťažený (nie jednostranne kladný al. záporný).

Podľa moderátorskej hviezdy RTVS možno však byť ešte nezaujatejší, ešte nadstraníckejší, ešte neosobnejší, ešte objektívnejší… Rovnako, ako by mohla byť rodička čiastočne tehotná, celkom tehotná, tehotnejšia, najtehotnejšia.

„Naj“ v inom zmysle

O situácii v RTVS, o jej zameraní a pomeroch v rámci inštitúcie, charaktere vedúcich pracovníkov i radových redaktorov sme už na stránkach protiprud.sk písali viackrát (pozri odkazy v článku).

Vedenie spravodajstva, v tzv. verejnoprávnej televízii i v rozhlase, spolu s poslušným a oddaným personálom v úlohe žurnalistov rovnako ako včera, tak aj dnes, a zrejme ešte aj zajtra dokáže veľmi obratne manipulovať diváka a poslucháča. Vystupovať v úlohe garantov verejnoprávnosti, pasovať sa do roly nositeľov objektívnosti a zároveň podsúvať jednostranné názory na domáce i zahraničné dianie podľa stanovených trendov (ne)povinného uvažovania a spoločenského konania. V tom sú pracovníci tzv. verejnoprávnej inštitúcie skutočne naj… Pod maskou zdanlivej objektívnosti, na rozdiel od súkromných a bulvárnych mediálnych kanálov, dokážu efektívne zmiasť svoju obeť podobne ako Felixa Holzmanna pokladníčka v scénke Včera, dnes a zítra.

Včera oddane slúžili proletárskemu internacionalizmu, výstavbe socializmu a oddanosti Sovietskemu zväzu, potom prešli na oslavu trhu, zahraničných investorov, európskej integrácie a vedúcej úlohy USA vo svete, dnes k tomu pridali nekritický obdiv multikulturalizmu a imigračného kultúrneho obohacovania, uctievanie neoliberálnej demokracie U. S. typu a presvedčenie o neomylnosti Bieleho domu (až do nástupu D. Trumpa) a bruselského politbyra. To všetko okorenené patologickou rusofóbiou, pohŕdaním identitou a tradíciami, obdivom konzumu a celebritnej pseudokultúry. To nezachráni ani pekné štúdio a okúzľujúci vizuál, hoci na mnohých to ešte stále zaberá. Otázkou je, dokedy?

http://www.protiprud.sk/politika/2157.htm